norrsken

Jag och Endre i klassen var på tur häromdagen, skulle varit ute från onsdag-idag(fredag), men på grund av ett ömmande knä hos Endre så avbröt vi. Syftet med turen var att samla bilder till de fotoprojektet vi har.
På kvällen small det till och blev ett helt sjukt fint norrsken, tyvärr så satt vi inne i skogen, med massa träd ivägen, men men, det var bara att ta ett par bilder och njuta resten.

Laaater!

snöhåla minus snöhåla

TJAA!
Ja, här går dagarna bara snabbare o snabbare, vi var förra veckan på en tredagarstur över ett fint litet fjäll här i närheten, vi gick från sarves till kviby över middagsfjället närmare bestämt. Tanken var att första kvällen sova i tält o andra i en egenhändigt grävd snöhåla, men jag lyckades bli sjuk andra dagen, var heeelt körd i huvudet, orkade gå fram till platsen där vi skulle ha camp andra natten, slog upp tält och gick o la mig, klockan 1600, o låg därinne till dagen efter då jag kände mig mycket bättre:). Jag gick på trugor i hopp om att få köra lite gött puder, men det blev väl egentligen mer gåing är åkning...jaja, det lilla jag fick åkt var mycket gott:) väldigt ovant att köra med tung säck också, blev lite sisådär med balansen.

I helgen hade vi ledigt, så i fredagskväll drog jag o sju andra goa från internatet upp till gamman som ligger uppe i skoddevarre(fjället bakom skolan). Koste oss ordentligt med go fyr i ugnen och massa god mat, dagen efter så vaknade vi till ett helt underbart väder:) åkte ner senare under dagen, men det var ganska stenigt och mycket gåing, men men, var kul ändå!

Sarves - kviby 19-21/2

Första natten, påväg mot mordor.

rooonreey twee

Tält, norrsken och orörd snö så långt ögat når (ja iaf bakom tältet o bortöver), helt sjukt nice.

very nice, yes.

Fin utsikt, dagen efter min dåliga dag.

Anders kör telis han

Hustur 22-23/2

Det var en mysig tur, vi är ett gött gäng, silje, en liggande eirik o öystein. (arne, eivind, agnar
lise o jag själv fick visst inte plats på bild)

Ja såhär ser den ut, ganska igensnöad. underbart väder...

Arne tog kameran o knipsade av en bild, inte allt för ofta jag fångas av min egen kamera!

Hoppas alla har det bra!

Miss you.

heeeeeeeeej!

brädåkning och jokkmokk

Yo wzup änna typ?

Här är det fullt upp, jag håller på att ta porträttbilder på alla i skolan, vilket faktiskt är lite kul:)
Vi  var förra veckan på en tvådagars tur med temat högfjäll+telemark där vi skulle ta actionbilder, men snöförhållandena var väl inte dem bästa och det blåste ganska mycket, och lagom till att jag skulle ta lite fräcka tuffa actionbilder så dog batteriet och jag hade lyckats glömma det nyladdade på rummet innan vi drog iväg! jaja...jag ställde mer än gärna upp som modell:). Med på turen hade vi Sigurd som är vaktmästare på skolan o hans två huskeys, Per-Arne som är våran lärare annars, tänkte väl att nedförsåkning inte är något för honom.

I helgen drog hela skolan med buss till Jokkmokks marknad, var egentligen inte så speciellt, tänk fallens dagar fast -10°C och massa pälsar o knivar istället för bootlegtröjor i alla marknadsstånd. Men det var trevligt o jag fick köpt mig en leeelle go ulltröja av några galna stockholmare, en ny mössa inhandlades också.

Höjdpunkten under marknaden var nog renkapplöpet, där folk fick anmäla sig och tävla, ju mer exotiskt du var ju mer troligt var det att du fick vara med. Det var italienare med, en från venezuela och våran egen jänkare här på skolan, Liz, tom med våran kära jordbruksminister var med, men han var mest bara tjock och trillade av. DÅLIGT!.
Mindre dåligt gick det för Liz som vann alltihop:) haha.

yez, take care där hemma! Laterzk!

Sigurd med hundarna

Renen slet sig så han fick sig en fin tur runt banan